
DE VRIJE WIL, EEN GODDELIJK GESCHENK
Uitgelicht:
De vrije wil, een delicaat en veelomvattend onderwerp!
Als je kijkt naar de betekenis van deze twee woorden, dan ben je daar nog zomaar niet aan uit. Er is op deze twee woorden niet zo snel grip te krijgen, terwijl dit voor de verlossing van de ziel wel van essentieel belang is.
Er is over dit onderwerp al veel gezegd en geschreven. De literatuur die hierover bestaat wordt vaak onnodig ingewikkeld gemaakt omdat het meer vanuit het verstand geschreven is. Over de vrije wil wordt veel gefilosofeerd, juist omdat men niet wéét wat de functie ervan is. Op internet is er veel informatie te vinden waarbij uitleg wordt gegeven dat er niets mee te maken heeft.
Daarom is van essentieel belang te weten in hoeverre ons bewustzijn nu werkelijk reikt om die diepere betekenis van onze vrije wil ook echt te kunnen doorgronden, want er is wel een probleem als dit niet helder is!
Waarom de vrije wil zo'n delicaat onderwerp is, is omdat de vrije wil principieel bòven de Goddelijke wil kan uitstijgen! Het delicate hiervan zit hem in het kunnen oordelen of onze vrije wil wel overeenkomt met de Goddelijke Wil, maar dat oordeel kan ons juist precies ook vellen.
Als je ontwaakt bent; als je wéét wat de Wil van God is, dan kan je jezelf eraan toetsen. Een niet ontwaakt persoon gebruikt de vrije wil volledig zelfstandig, wat het ego uiteraard goed uitkomt. Dit ego zal ook alles in het werk stellen om je niet te laten ontwaken, precies omdat die vrije wil zich dan niet meer zo 'vrij' zal voelen. Wij hebben dus een vrije wil. Zonder vrije wil zouden wij enkel instinctief leven en ben je dan eigenlijk een dier en aangezien we kunnen denken, zijn we geen dier.
De vrije wil incarneert overigens niet mee; daarom dat ook de pláátsbepaling van de incarnatie zeker niet bepaald kan worden door de vrije wil!
Wij hebben de vrije wil gekrégen en kunnen dit zien als een Goddelijk geschenk aan de gevallen mens dat door God gegeven is bìnnen de eerste schepping. God heeft ons dit gegeven en zal er daar dan ook nooit 'tussen' komen. Die vrije wil wordt respecteert omdat het een Goddelijke eigenschap is en die blijft altijd intact. De vrije wil zèlf is om die reden dan ook niet slecht; hij kan op zich niks verkeerd doen. Het is ook geen vijand van de Goddelijke wil, zeker niet.
De vrije wil is ons precies geschonken om VRIJ te zijn; om een vrij leven te kunnen leiden. Het is déze vrije wil die we dus hebben meegekregen ná onze zondeval. De vrije wil is ons niet geschonken in onze stoffelijke toestand om die nú te moeten gebruiken om verlost te worden, want de vrije wil hadden we al veel eerder gekregen. Het is essentieel, te weten dat we die vrije wil behouden hebben.
We zijn in afzondering; in quarantaine gezet maar wel mèt het intact laten van het principe van de vrije wil; die gewaarborgd te blijven. Dat is het enige dat er nog overblijft van ons oorspronkelijke Goddelijk leven, precies die vrije wìl! Dat is belangrijk want daar gaat het over!
De vrije wil hebben we sinds onze geboorte; wij doen ermee wat wij willen en kan alle kanten op, speculatief, zwaaiend van het een naar het ander. De uitkomst ligt nooit vast, noch hebben wij kennis van de eventuele effecten hiervan.
Die menselijke vrije wil, die altijd ego geïnspireerd is,
gebruiken we dus nogal grillig. We zijn de vrije wil meestal aan het gebruiken voor nutteloze dingen.
De vrije wil is geheel afhankelijk van het ego dat ons kan beïnvloeden; ook om 'verkeerde' beslissingen te nemen. Een keuze wordt immers gemaakt met of door de vrije wil, maar dat betekent niet dat onze vrije wil zèlf slecht is.
De vrije wil wordt altijd door de Goddelijkheid aanvaard en gerespecteerd,
gewoon omdat het een eigen geschenk ìs.
Het is de keuze van de 'kleine' wil, om zichzelf op te heffen; echter, om keuzes te maken moeten we eerst inzicht en zelfkennis hebben om deze ook te kùnnen maken. De vrije wil zou daarom aangepast moeten worden aan de Goddelijke wil; de Ware wil, want uiteindelijk is maar één vrije wil en die dient wel goed gebruikt te worden om op Goddelijk niveau verder te kunnen werken. Dat doe je door het endura te gaan; dan pas je je vrije wil aan de Goddelijke Wil aan.
Onze vrije wil moet dus in overeenstemming gebracht worden met de Goddelijke wil. Je kunt met je vrije wil, met jezelf keuzes voorleggen, maar je kunt niets voorleggen aan de vrij wil, want dan leeft hij weer 'op zich'. Een eon; een gehechtheid, kan een eigen leven gaan leiden, maar niét de vrije wil; die kan geen eigen leven leiden.
Wat hierbij helpt is om je onderscheidingsvermogen te gaan gebruiken door je bijvoorbeeld af te vragen wat aards is en wat Goddelijk is. De vrije wil moet immers afgestemd gaan worden op de Goddelijke wil.
Als je bijvoorbeeld zegt: 'ik wil dat niet, ik ga met mijn vrije wil een keuze maken, een beslissing nemen', dat dat dan een moment kan zijn om een keer te gaan vergelijken of dat wel overeenkomt met de Goddelijke wil. Als je dan vast kunt stellen dat dat niét het geval is, dan ben je wellicht een onjuiste keuze aan het maken. En steeds opnieuw zullen de gevolgen die daaruit voortkomen, moeilijk te voorspellen zijn omdat de gevolgen altijd ontstaan door de vrije wil van de mens!
Met dit besef weet men ook waarom onze vrije wil in actie kan komen; we kunnen zelf kiezen wat we gaan doen, de weg van Jézus volgen of niet. Velen weten dan ook niet dat we die keuze hebben, maar door deze kennis komen we dat wel te weten.
De Wáre wil, wil zeggen: de wil om te ontwaken.
Met onze vrije wil kunnen we kiezen voor de Ware wil om ons te willen voegen naar Gods Wil. Het is de keuze om de band te verbreken met de kleine menselijke wil want die is nooit bevrijdend. Dat kan alleen door ons voldoende los te maken, want je kunt nooit verlost worden in deze dualistische wereld. Je moet jezelf verlossen; het pad naar verlossing moet je alleen doen, dat heeft Jezus ook vóórgedaan. Het is ook het mooiste geschenk dat iemand zichzelf kan geven.
Door onze hand te leggen in die van Gods Wil, komt de vrije wil zoals hij bedoeld is dan in actie; we kunnen zelf kiezen wat we gaan doen, de weg van Jezus, het Christusprincipe volgen, of niet. Er is dus slechts één vrije wil, het is alleen een kwestie van welk zèlf erin domineert!
De juiste beslissingen zijn in feite enkel de juiste keuzes en die zullen we alléén moeten maken; of we dat nu willen of niet! Deze keuzes uitstellen, is eigenlijk zelfverloochening. De Goddelijke wereld zal daar dus niet 'tussen' komen met 'doe dit' of 'doe dat'. Hij laat je altijd je vrije wil die je ook vrij láát, om op ieder moment voor Hem te kiezen en daarmee voor je groei naar het Licht.
Zolang de vrije wil via het lagere zelf functioneert, zullen er heel wat 'verkeerde' keuzes gemaakt blijven worden, ook al doen wij ons best en trainen we de vrije wil. Deze is overigens vaak meer een 'zelfopgelegde onthechting', dan een training van de vrije wil. Er is namelijk een verschil is tussen de 'zelf' opgelegde onthechting en het trainen van de wil!
De zelf opgelegde onthechtingen zijn handelingen waarvan we vooraf al weten dat ze haalbaar zijn en dus een egotevredenheid geven. Met het trainen van de vrije wil, waar wij als mens overigens aardig ons best voor kunnen doen, wordt de strijd bedoeld om hem terug te brengen in zijn rechtmatige toestand; n.l. een basiseigenschap van onze Gods toestand.
Deze keuze wordt gedaan als er begrip en inzicht is ontstaan en daar is gaan sluimeren als een kooltje vuur. Om de onthechting van dit aardse te kiézen, moeten we het pad gáán, waarvan we het einde, en zelfs het verloop ervan, niet eens kunnen zien.
De vrije wil is ongewijzigd mee ingedaald in de verstoffelijking, en het is het ego dat daar haar profijt uit haalt, zolang de mens nog slaapt, niet ontwaakt is.
De Wil van God is dat wij onze vrije wil gebruiken volgens Zijn Wil,
Die randvoorwaarden waren ons bekend toen we nog Mens met een hoofdletter waren, maar na miljoenen jaren van verstoffelijking en conditionering, weten we daar niets meer van. We weten dan ook niet dat we die keuze hebben, maar door deze kennis komen we dat wel te weten, want die kennis, gnosis, is er zoals gezegd, alleen gekomen dóór te ontwaken.
Ook dat hoort bij de 'training': het herontdekken van Gods randvoorwaarden.
Dit, omdat het belangrijk is om een juist begrip te krijgen over de Goddelijke randvoorwaarden. Voor meer informatie; zie pagina over 'wetten & randvoorwaarden'.
Om nu de door de Kosmos opgelegde onthechtingen te gaan aanvangen, moet een Pad gegaan worden waarvan het einde en zelfs het verloop ervan, niet gezien kan worden, want de vrije wil is ongewijzigd mee ingedaald in de verstoffelijking.
Het is het ego dat daar haar profijt uit haalt, zolang de mens nog slaapt; en dus niet ontwaakt is.
De vrije wil moet mee ontwaken,
het is dan, wanneer we voor een keuze staan, het gnostisch veld ons ook helpt om de juiste keuze te kunnen maken; dat de juiste beslissing genomen wordt en dat er juist geoordeeld wordt.
De vrije wil is ons geluk en onze inspiratiebron om hiér te proberen gelukkig te worden. Het èchte geluk is hier in deze illusie wereld echter niet te vinden. Waar het wel te vinden is, is in de oorspronkelijke wereld waar we vandaan komen.
Zoals gezegd; de vrije wil moet afgestemd gaan worden op de Goddelijke wil.
Dat is ook de boodschap van 'water in wijn',
Jezus veranderde water in wijn. Met deze metafoor bedoelde Hij; wijn is immers een edele drank, dat het oude leven ingeruild wordt voor het nieuwe leven; van water naar wijn. Je gaat je graal gebruiken; je laat de kennis in het hart dalen en je opent de kelk om iets anders binnen te laten komen.
'Mijn Vader, indien het mogelijk is, laat deze drinkbeker dan voorbijgaan,
doch niet gelijk ik wil, maar gelijk Gij wilt.'
En, zei Hij: 'Mijn Vader, indien deze beker niet kan voorbijgaan, tenzij dat ik die drinke,
Uw wil geschiede.'
Dat zoals 'ik wil', houdt de mogelijkheid in, dat de dialectische invloeden alles nog weer zouden kunnen bederven. De uitspraak:
Zo boven, zo beneden'
is dan ook niet zomaar een vaststelling;
het drukt de Wil van God uit;
zorg ervoor dat wat beneden is, terug wordt zoals wat boven is. Dat is de ware betekenis.
Wij moeten er zelf voor zorgen dat het beneden wòrdt, zoals het boven is; met andere woorden, onthecht je van deze dualistische wereld, en ga terug naar Huis.