De vrije wil, een Goddelijk geschenk

Uitgelicht: 

De vrije wil, een delicaat en veelomvattend onderwerp!

Als we kijken naar de betekenis van deze twee woorden, dan zijn we daar zomaar nog niet aan uit. Er is op deze twee woorden niet zo snel grip te krijgen, terwijl dit voor de verlossing van de ziel wel van essentieel belang is.

Er is over dit onderwerp al veel gezegd en geschreven en de literatuur die hierover bestaat, wordt vaak zo onnodig ingewikkeld gemaakt omdat het dan meer vanuit het verstand is geschreven. Over de vrije wil wordt veel gefilosofeerd, omdat men juist niet wéét wat de functie ervan is. Op internet is er veel informatie te vinden waarbij uitleg wordt gegeven dat er niets mee te maken heeft.

Het is van essentieel belang, te wetenin hoeverre ons bewustzijn nu werkelijk reikt, om die diepere betekenis van onze vrije wil ook echt te kunnen doorgronden, want we hebben hier wel een probleem als dit niet helder is.

Waarom is de vrije wil nu zo'n delicaat onderwerp?

Dat is omdat de vrije wil principieel bòven de Goddelijke wil kan uitstijgen! Het delicate hiervan zit hem in het kunnen oordelen of onze vrije wil wel overeenkomt met de Goddelijke Wil, maar dat oordeel kan ons juist precies ook vellen.

Als je ontwaakt bent; als je wéét wat de Wil van God is, dan kan je jezelf eraan toetsen. Een niet ontwaakt persoon gebruikt de vrije wil volledig zelfstandig, wat het ego uiteraard goed uitkomt. Dit ego zal ook alles in het werk stellen om je niet te laten ontwaken, precies omdat die vrije wil zich dan niet meer zo 'vrij' zal voelen.

Wij hebben dus een vrije wil! 

Zonder vrije wil zouden wij enkel instinctief leven en ben je dan eigenlijk een dier en aangezien we kunnen denken, zijn we geen dier.

Wij hebben de vrije wil zelfs gekrégen, en we kunnen dit zien als een soort geschenk; een Goddelijk geschenk dat ons door God gegeven is bìnnen de eerste schepping. 

Hij heeft ons die gegeven en zal daar ook nooit 'tussen' komen; die respecteert de vrije wil omdat het een Goddelijke eigenschap is en die blijft altijd intact. De vrije wil is ons geschonken, precies om VRIJ te zijn; om een vrij leven te kunnen leiden, en het is déze vrije wil die we hebben meegekregen ná onze zondeval.  

De vrije wil is ons dus niet geschonken in onze stoffelijke toestand om die nú te moeten gebruiken om verlost te worden, want de vrije wil hadden we al veel eerder gekregen. Het is essentieel, te weten dat we die vrije wil behouden hebben. We zijn in afzondering, iin quarantaine gezet maar wel mèt het intact laten van het principe van de vrije wil. Die diende gewaarborgd te blijven.

Dat is het enige dat er nog overblijft van ons oorspronkelijke Goddelijk leven, precies die vrije wìl! Dat is belangrijk want daar gaat het over!

De vrije wil hebben we sinds onze geboorte; hij doet ermee wat hij wil en kan alle kanten op, speculatief, zwaaiend van het een naar het ander. De uitkomst ligt nooit vast, noch heeft men kennis van de eventuele effecten hiervan. 

Die menselijke vrije wil, die altijd ego geïnspireerd is, 

gebruiken we nogal grillig. We zijn die vrije wil meestal aan het gebruiken voor nutteloze dingen.

De vrije wil is geheel afhankelijk van het ego dat ons kan beïnvloeden; ook om 'verkeerde' beslissingen te nemen. Een keuze wordt immers gemaakt met of door de vrije wil, maar dat betekent niet dat onze vrije wil zèlf slecht is.

De vrije wil wordt altijd door de Goddelijkheid aanvaard en gerespecteerd, 

gewoon omdat het een eigen geschenk ìs. Het is de keuze van de 'kleine' wil, om zichzelf op te heffen; echter, om keuzes te maken moeten we eerst inzicht en zelfkennis hebben om deze ook te kùnnen maken. 

De vrije wil zou daarom aangepast moeten worden aan de Goddelijke wil, om op Goddelijk niveau verder te kunnen werken, en dat doe je door het endura te gaan. Dan pas je je vrije wil aan de Goddelijke Wil aan.

De vrije wil is dus geen vijand van de Goddelijke wil; de vrije wil moet afgestemd worden op de Goddelijke wil, 'de Ware wil'. Wat hierbij helpt is om je onderscheidingsvermogen te gaan gebruiken door je b.v af te vragen: wat is aards en wat is Goddelijk? 

En besef, dat als je b.v. zegt: 'ik wil dat niet, ik ga met mijn vrije wil een keuze maken, een beslissing nemen', dat dat dan een moment kan zijn om een keer te gaan vergelijken, of dat wel overeenkomt met de Goddelijke wil. Als je dan vast kunt stellen dat dat niét het geval is, dan ben je wellicht een onjuiste keuze aan het maken. En steeds opnieuw zullen de gevolgen die daaruit voortkomen, niet te voorspellen zijn, omdat de gevolgen altijd ontstaan door de vrije wil van de mens!

De Wáre wil, wil zeggen:

de wil om te ontwaken. Met onze vrije wil kunnen we kiezen voor de Ware wil. Het blijft echter onze keuze om de band te verbreken met de kleine wil door ons voldoende los te maken, want je kunt nooit verlost worden in deze dualistische wereld. 

Je moet jezelf verlossen; het pad naar verlossing moet je alleen doen, dat heeft Jezus ook vóórgedaan. Door onze hand te leggen in die van Gods Wil, komt de vrije wil zoals hij bedoeld is in actie; we kunnen zelf kiezen wat we gaan doen, de weg van Jezus, het Christusprincipe volgen, of niet. Het is een kwestie van zelf keuzes maken en de Goddelijke wereld zal daar ook niet tussenkomen met 'doe dit' of 'doe dat'. Hij laat je altijd je vrije wil die je ook vrij laat, om op ieder moment voor Hem te kiezen en daarmee voor je eigen groei.

Er is dus slechts één vrije wil,

het is alleen een kwestie van welk zèlf erin domineert. De 'juiste’ beslissingen zijn in feite enkel de juiste keuzes die gemaakt moeten worden. Zolang echter de vrije wil via het lagere zelf functioneert, zullen er heel wat 'verkeerde' keuzes gemaakt blijven worden.

Het is, zoals gezegd, door het endura dat je de vrije wil moeten aanpassen aan de Goddelijke wil. De Wil van God is dat wij onze vrije wil gebruiken volgens Zijn kosmische wetten. 

Die wetten waren ons bekend toen we nog Mens met een hoofdletter waren, maar na miljoenen jaren van verstoffelijking en conditionering, weten we daar niets meer van. We weten dan ook niet dat we die keuze hebben, maar door deze kennis komen we dat wel te weten, want die kennis, gnosis, is er alleen gekomen dóór te ontwáken. 


Ook dat hoort bij de 'training': 

het herontdekken van Gods wetten 

Dit sluit aan bij de passage over 'de voorbijgangers' in deze wereld. De biologische wereld verdient echter wel ons respect, omdat wij haar tenslotte zelf hebben meegesleurd in onze verstoffelijking.

Als mens kunnen wij overigens aardig ons best doen om die vrije wil te 'trainen'. Hiermee wordt eigenlijk de strijd bedoeld om hem terug te brengen in zijn rechtmatige toestand; namelijk een basiseigenschap van onze Gods toestand. Het is het mooiste geschenk dat iemand zichzelf kan geven.

Er wel een verschil is tussen zelf opgelegde onthechting en het trainen van de wil!

De zelf opgelegde onthechtingen zijn handelingen waarvan we vooraf weten dat ze haalbaar zijn, en dus geven die een egotevredenheid! 

Om de door de Kosmos opgelegde onthechtingen te gaan aanvangen, moet een Pad gegaan worden waarvan het einde, en zelfs het verloop ervan, niet eens gezien kan worden, want de vrije wil is ongewijzigd mee ingedaald in de verstoffelijking. Het is het ego dat daar haar profijt uithaalt, zolang de mens nog slaapt; en dus niet ontwaakt is.

De keuze die je maakt met je vrije wil om aan deze tocht te beginnen, is als er begrip en inzicht is ontstaan en daar is gaan sluimeren als een kooltje vuur. Zoals gezegd; 

de vrije wil is Goddelijk en slaapt bij velen; 

die moet mee ontwaken. 


Het is dan, wanneer we voor een keuze staan, het gnostisch veld ons ook helpt om de juiste keuze te kunnen maken; dat de juiste beslissing genomen wordt en dat er juist geoordeeld wordt.

De vrije wil is ons geluk en onze inspiratiebron om hiér te proberen gelukkig te worden. Het èchte geluk is hier niet te vinden in deze illusiewereld. Waar het wel te vinden is, is in de oorspronkelijke wereld waar we vandaan komen!